Grenzeloze tocht Luyksgestel

Vandaag maken wij ons op voor de laatste wandeling van 2015 en dat is een klassieker de Grenzelozetocht georganiseerd door Milieu 2000 Lommel (B) en ons eigen clubje OLAT Sint Oedenrode (NL). Er gaan geruchten dat dit de laatste keer zou zijn dat deze tocht plaatsvind of in ieder geval in deze periode…. We zullen dat later wel eens vragen aan mijnheer de voorzitter….. maar eerst maar eens in Luyksgestel zien te geraken…. We verwachten veel stappers vandaag omdat zowel Nederlandse als Belgische stappers aangegeven hebben op deze wandeltocht te verschijnen al dan niet vertrekkend vanuit Lommel dan wel Luyksgestel.
We zijn wat laat en het parkeerterreintje staat al aardig vol. Was het vorig jaar koud en glad nu lijkt het bijna lente en dat zie je meteen aan de opkomst….. we stappen richting de bekende startzaal op de camping en ook hier is het meer dan goed gevuld. De vraag of wandelvrienden Wilma en Jan vanuit Lommel gaan stappen en of Jan wel of niet meegaat is snel beantwoord als Wilma op ons afkomt en aangeeft met ons te gaan stappen…..gezellig… wandelvriendin Wilma gaat vandaag mee op stap....
We mogen weg en ook David Vos sluit zich bij ons aan en zo vertrekken we de dagende ochtend in…. Goed en wel op pad komt Ruud Horst langszij om ff bij te kleppen om er vervolgens vandoor te gaan. Het parkoers is bekend en zo naderen we al snel het land der Belgen en stappen we Hugo Prins en Marleen Ramakers achterop en Hugo weet me te vertellen dat hij het laatst nog over mij gehad heeft met ene Adrie….. Nou hoor ik dat de laatste tijd wel meer, ook in België en ik krijg de indruk dat ik langzaam aan tot de BW’s ga behoren…misschien moet ik ff mijn handtekening gaan oefenen…. Volgens Hugo ging het over Weert en dat ik opgaf terwijl ik goed in de race lag….. tja, dat wordt onthouden……. We naderen de aarde wal langs het kanaal en ik test even mijn conditie en het gaat lekker over de heuvels en dalen en al snel hebben we dit mooie stukje gehad…

Hugootje.... P1060460 P1060461 P1060462

Het volgende pad is altijd slecht en de slang stappers manoeuvreert tussen de plassen en de ergste modder door om zo schoon mogelijk de overspanning van het kanaal Bocholt – Herentals te bereiken. Als groep stappen we verder en zo bereiken we na negen kilometer de centrale rust bij het Scoutsheem in Lommel. Terwijl de rest gaat voor een break weet ondergetekende de twee dames over te halen pas te rusten in Lommel – Heserbergen…we zitten pas op 9km…. En dus gaan we weer op pad…eenmaal buiten lopen we in de armen van Diane, Rita, Rudy en Nico die vanuit Lommel zijn gestart, zoals altijd is de begroeting hartelijk maar kort….. we moeten verder…..en dan lopen we in de armen van Rudy, Diane, Rita en Nico.....
Via het uitdagende Sahara Speelbos bereiken we het zandgedeelte van de Sahara en we ploeteren door het mulle zand richting de waterkant van de Saharaplas waar het zonnetje ons trakteert op mooie sfeerplaatjes en dan weet je weer waarom je wandelt…..schitterend…..

dit is winter.... P1060492 P1060494 natuur = kunst...

We worden de bossen ingepijld en even denk ik dat de route nieuw is maar de vele herkenningspunten geven mij al snel de indruk dat we de route andersom stappen. Hoe of wat ze gedaan hebben maakt eigenlijk niet uit…. het is gewoon prachtig… maar hier heeft ook het super mooie weer een dikke vinger in de wandelpap…. De dames hebben het druk met kleppen en even hebben ze het zo druk dat ze een pijl missen en zelfs niet gezien hebben dat ondergetekende wel afgeslagen is……duhhh….De startzaal in Lommel...
En zo bereiken we Het Zand in Lommel – Heserbergen en nemen we een korte break. We gaan voor een theetje en omdat het de laatste wandeling is een stukje vlaai…. De teller van deelnemers staat hier al op 915 en dat om 11:00 uur…. Erik die we gisteren nog bij de Mieke Pap tocht hebben gezien zit achter de computer om de startkaarten te verwerken en voor we weer verder stappen gaan we hem nog even begroeten… en dan jawel…terug naar het scoutsheem…P1060522
We duiken direct de bossen in en worden getrakteerd op een mooie klim, brede zandpaden en brede dennenlanen… een smal, kronkelend, stijgen en dalend pad voert ons langs het Kanaal zonder dat we het kanaal daadwerkelijk te zien krijgen… ook dit zie ik als een leuke training voor wat gaat komen met de Bossche 100 eind Januari. Wilma stapt gestaag door en mi querido volgt gedwee…. Als het pad weer breder wordt start ook de conversatie weer en stappen de dames naast elkander verder…P1060535
We zagen hem al van verre de nieuwe uitzichttoren deze 30 meter hoge indrukwekkende constructie beschikt over drie platforms die je een wijde blik op de omgeving bieden.
De inspiratie voor de look van de uitkijktoren haalden de ontwerpers uit het glooiende lijnenspel van de zandduinen in de Sahara. Door het afwisselend strak en los om de toren gewikkelde touw ontstaan de kenmerkende lijnen van de Sahara.
De uitzichttoren is een waar kunstwerk en we leggen hem veelvuldig vast op de gevoelige plaat, de mooie weerspiegelingen in het omliggende water maken het geheel nog indrukwekkender… maar we stappen toch maar weer door….

P1060541 werk.... P1060545 P1060549

En dan weten we dat we kort bij de centrale rustpost zijn en dat we al snel weer tegenliggers gaan zien….
Jawel…. wie komen we daar tegen… “de jonge” Jos van Gorp en wandelmaat… gisteren tijdens Mieke Pap tocht nog lopen grappen met z’n allen en vandaag is het niet minder… zij gaan de laatste acht terug naar Lommel en wij de laatste acht terug naar Luyksgestel.. maar eerst even een korte break…naar de laatste rust...
Het is druk in het Scoutsheem maar we hebben toch rap een zitplaats gevonden en we gaan voor wat fris…. Als we goed en wel zitten komt een bekende BAVO-stapper binnen, Frank maar omdat de franc niet meer bestaat mogen we ook Euro zeggen…, natuurlijk moeten we toch weer ff kleppen… maar ondergetekende zit op hete kolen en dus…. vort in de benenwagen….P1060563
De route die we nu voor de stapschoenen krijgen is nieuw, althans voor ons, maar het is ook weer prachtig en al snel stappen we over een aardenwal uitkijkend over het Kanaal Bocholt – Herentals en we weten waar we op af gaan….. even verderop, jawel…wat omhoog gaat moet ook weer naar beneden en we krijgen een stevige afdaling voor de schoenen…pff en vervolgens mogen we een zelfde helling omhoog naar de fietsbrug…down....
Als we de fietsbrug over zijn nog een klimmetje en dan via de trappen naar beneden…. De heide op…. waar de zon vrij spel heeft en wij het warm krijgen. Zware machines hebben hier hun vernietigende werk gedaan en de sporen zijn duidelijk zichtbaar…. Dit heet natuurlijk beheer en is bedoelt om meer diversiteit te krijgen in flora en fauna…. Voorlopig stappen wij door een kaal gebied over vette karresporen…. P1060575
Al snel krijg ik door dat ook nu de route andersom is van verleden jaar en dat we straks een recht pad krijgen en dan stappen we zo de camping op….. en jawel daar staat het huisje met de graffiti en even verderop de Grenspaal en dan nog wat knippen en dan een rechte laan tussen de naaldbomen door met in de verte de eerste vakantiewoningen…. De finish is in zicht en ook de beloning waar mi querido zich al op verheugd heeft….en terug bij de startzaal...
Ik ga ons afmelden en voorzitter Joop laat trots de score van vandaag zien 816 wandelaars vanuit Luyksgestel… een prima score voor Nederlandse begrippen… Mi querido gaat voor de beloning en even later staat er een dampende bord Boerenfriet voor onze neus en een blonde Grimbergen om het te begeleiden. Wat is het leven van een doorstapper toch zwaar…. BOERENFRIET.....
Als we voorzitter Joop vragen of dit de laatste keer was, horen we dat het volgend jaar de 25ste en ook de laatste keer is dat de twee clubs het gaan organiseren. Het animo van de stappers is zowel in België als Nederland dalend en dan moet je weer wat anders gaan verzinnen….. waarschijnlijk wordt het een winterserietocht in de derde week van December.de laatste wandelstappen van 2015....
Het is tijd om de reis terug naar de woonstede te aanvaarden en we nemen afscheid van de bekenden en gaan op pad om de coche op te zoeken. Hier nemen we afscheid van wandelvriendin Wilma en we zien elkaar vast 1 januari 2016 in Linde…..P1060598
Was dit al een mooie tocht….. voor ondergetekende is dit de mooiste…. Alles klopte en tja… zonder dit prachtige weer had het er anders uitgezien maar chapeau voor beide clubs mooie routes, mooie scenerie en perfect gepijld….. waarlijk een grenzeloos mooie tocht!